N A T T A H - We are the fallen angels.

Direktlänk till inlägg 12 februari 2016

nej, feminism hör inte till Sverige.

Av Natalie - 12 februari 2016 23:08

Återigen sitter jag och grubblar... Vet att detta kommer påverka väldigt mycket och folk kommer bli sura. Men ärligt... Feminism i Sverige är sjukt... ska jag säga? idiotiskt. Vi är ett av världens mest jämställda länder, och det vi i Sverige har att klaga på är att en kvinna jobbar och sliter för en mindre lön (på några procent) än vad mannen gör. Är det verkligen det viktigaste vi har att tänka på i detta avlånga land? Men VEM tar hand om barnen när de är nyfödda? enligt rekommendationer ska en kvinna vila minst 14 veckor efter förlossning. Och vem tar hand om ekonomin när DU vilar? Jo, deras pappa. Mannen du skaffade barn med. Det är dom som jobbar för dig när du vilar och förlost deras barn. Är det konstigt att de får en högre lön då? Inte för att vara anti-feminist, jag respekterar mina vänner som delar den politiska sidan, men bara för att göra det klart för hur jag argumenterar. 

Så... medans du tar hand om barnet och bygger på en starkare relation till ditt barn, så håller mannen hushållet stabilt. Därför tycker jag inte att man ska gråta över liten del av pengar. 

Att ensamstående mammor behöver mer pengar och mer hjälp än vad två i ett hushåll med barn gör är rätt självklart. Nu diskuterar vi inte feminism, vi diskuterar ekonomin och vad det egentligen skulle gå till. Här behövs inga feministiska tankar att göra det självklart, här behövs det en mer grundad ekonomi som borde kämpas och inte stämplas som något feministiskt. 

Sen till alla extremfeminister. Att diskutera att man inte får gå klädd som man vill för att män hänger som dräggel på en. Att era vänner klagar när du säger "att den kvällen på just det stället blev jag sexuellt ofredad på" och deras svar är "gå inte dit då". Är det inte rätt uppenbart att man inte ska gå till ett ställe för att man känner sig sexuellt ofredad på? Jag hade iallafall inte gjort det. Och sen lever vi i det samhället där män är som män är, men ärligt. Vi tjejer är inte mycket bättre. Trots att 98% av Sveriges våldtäkter är skapade av män, så har vi kvinnor också våra brister. Nu säger jag att våldtäkt inte är något jag bygger upp, utan jag är väldigt emot det. Men jag menar... Om män är skapade med något fel i hjärnan med att inte kunna låta en kvinna lite lätt påklädd vara... Så är det något fel på oss tjejer som låter oss gå lätt påklädda när vi vet konsekvenserna? Jag tycker det inte är något fel med att säga åt en tjej som råkat ut för något ofredande att hålla sig borta från det stället, annars tar vi återigen en risk. Och ja, vi tjejer har länge varit underlägsna men vi har också påverkat män på ett fel sätt. Men kom ihåg, alla män våldtar inte, alla män är inte idioter. Det gäller bara att vara i ett gott umgänge och ha bra vänner. Inte ska vi kvinnor gå rädda, så gå två för att känna er säkrare. 


Det jag vill komma fram till är att feminism inte tillhör Sverige, inte på den starka nivån... Det finns fortfarande en del att bekämpa, men det finns större problem. Vi måste bland annat bekämpa vår media som tystnar ner alla problem nationellt och internationellt då staten redan börjat gå in och kontrollera vår media. För Sverige är inte ett toppen land längre, men på något sätt försöker media tystna ner alla problem för att verka vara ett toppen land, men det internationella har redan fått reda på hur vi går nedåt. 


Men varför inte koncentrera oss på detta och låta våra kunskaper och vårt stora engagemang i feminism förflyttas till länder som verkligen behöver det? länder där man säljer små barn? våldtar barn? gifter bort barn och låter de bli gravida efter första mensen? Varför låter vi inte med våra kunskaper bekämpa andra mansdominerande länder så som till exempel Nepal? Där kvinnan går till slitsamt slaveri redan efter förlossningen? Där kvinnan blir dåligt behandlad, stryk, näringsbrist och orättvisa? Där kvinnan oftast utsätts för sexuella övergrepp som ett vardagsproblem? För vet ni mina feministiska och icke feministiska vänner... Där behövs det feminism. 

Jag är med er! För här i Sverige har det nästintill blivit ett skällsord... Men det är trotsallt Sverige vi lever i.. 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalie - 14 mars 2016 21:56


Jag har bestämt mig för att börja blogga på Nouw.  Idag publicerar jag mitt första inlägg och bloggen kan du läsa här eller klicka på bilden.     ...

Av Natalie - 14 mars 2016 01:18


Nu känns det som att jag haft mina 5 år tillsammans med bloggplatsen. Visst kommer det kännas konstigt och bloggen kommer vara uppe fram tills jag är redo, men jag funderar på att i veckan börja starta min blogg på nouw istället! Varför? Well, för at...

Av Natalie - 13 mars 2016 16:48


Var ju barnvakt igår och jag bara älskar när Filip gosar med ungarna! :o        ...

Av Natalie - 13 mars 2016 16:45

Herregud min fredag. Hade Elin hos oss och sen drog vi ut på Cardinal och träffade jonte som jag inte träffat på evigheter! Sjukt trevligt!  Det var galet, roligt och sjukt kul!  Här är lite bilder sen helgen!  Förresten.. Vi somnade på bussen ...

Av Natalie - 13 mars 2016 16:43


 

Fråga mig

190 besvarade frågor

Få direkt inlägg?

Klocka

Presentation


Nattah Simonsen, 18 år. Fotar med min Canon 70D och ibland Canon 400D. Läser mitt sista år på LBS - media, och älskar att fota, mysiga kvällar och spela. Driver även företag med 2 andra tjejer, Dixie UF samt driver projektarbete under marknadsföring.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Arkiv

översättning


Ovido - Quiz & Flashcards