N A T T A H - We are the fallen angels.

Alla inlägg under juli 2015

Av Natalie - 19 juli 2015 00:31

Av Natalie - 17 juli 2015 14:48

imorogn tatueras man! Men först så ska jag säga hejdå till mamma som åker om en timme. Lite gråtfärdig är man nu, men jag hoppas att jag har snälla vänner som kommer på besök och stöttar mig haha! I denna hemska ensamheten! 


Nä, annars har jag mitt datorspel och jag har min hund. Jag och min vovve, själva<3 

Just nu sitter jag med färgbomb i håret och ska skölja ut det när mamma åker, sen ska man kanske städa lite här hemma ^^ 


 

Av Natalie - 16 juli 2015 14:02

Hejsan! Nu kör vi ett inlägg tycker jag! 

igår gick jag upp halv fyra... haha, men det var så satans jävla skönt att sova! Menmen, dagen var stressig igår. Gick och handla åt gamlingen, sen hem och hämta mammas ID, upp till väla och ta ut medicin till mamma samt hämta pengar till gamlingen, fick köpa cigg till morsan och sen in och köpa tröja. Sen hem och lämna mammas grejer och sen till gamlingen och lämna hans pengar, sen var det att ta det lugnt! 

Nu väntar jag på morsan för vi ska åka iväg och handla lite innan mamma åker till polen, hon åker imorgon och är borta i 10 dagar! Menmen, blir att sitta hemma då jag är hundvakt... urk! Men när mamma kommer hem så kommer F hit! Vi fick skjuta fram det 5 dagar, men det gör inget! Äntligen träffa F! :D 


 

Av Natalie - 15 juli 2015 23:05

Mest för att jag har fått klädesberoende -.-' 


     

Av Natalie - 13 juli 2015 00:03

Jag har nog faktiskt inte berättat för er att jag är misstänkt för att vara bipolär. Min pappas sida i släkten, är alla bipolära eller lider av grov depression. Min faster tog livet av sig och min pappa har sitter och har suttit ett x-antal gånger inne på psyket. Diagnosen är bipolär. Vilket faktiskt reagerar på mig och hamnat i mitt blod. 

OBS detta är inget tyck synd om mig inlägg, dock en inlärning till varför jag ibland inte gör saker. 


Bipolär är nämligen en "sjukdom" där manisk och depression bytar och svänger runder. Att vara manisk betyder att man är glad, ökat självförtroende, kreativ och bara väldigt bra. Oftast lägger man aldrig märke till en bipolär människa när man är i manisk fas. Och sen har vi det som är tvärtemot. Depression. Depression är att man känner sig nedstämd, ångest, stress, ledsen... allt som faktiskt känns jobbigt för en. Att hamna i en depression behöver inte betyda att det har hänt något särskilt, det kan helt enkelt bara hända. Att man en dag när man faktiskt läser ett glädjande sms eller ser en gullig katt, att man helt från ingenstans kan få ångest och bli nedstämnd. Att gå från depression och manisk fas är olika pga perioder. (många kanske tänker "ah men det är en vanlig människa också, isåfall är alla bipolära). Nej, att vara bipolär känns. Du kan gå från att vara glad, till att vara ledsen, helt utan anledning. Du känner dig inte trygg i din miljö och oftast är det jobbigt att bara vara. Att inte riktigt veta vem man ska prata med eller hur man ska säga saker. Jag sitter alltid hemma när jag är i depression. Därför jag inte alltid går ut med mina vänner, även om de ringer mig. Så jag ber så sjukt mycket om ursäkt ifall jag inte vågat berätta om att jag är bipolär. Men jag har inte vetat hur jag ska säga det. 


Bipolär finns i två olika grupper. typ 1 och typ 2. Typ 1 är den aggresiva, där man måste ha vård och vara inlagd på sjukhuset (till exempel som min pappa). Bipolär typ 1 kan leda till självmord. 

Bipolär 2 är inte lika farlig. 

Många som får återkommande depressioner har också perioder med lindrigare maniska symtom, så kallade hypomanier. Symtomen kan då vara att man får ökad energi, större kreativitet, skämtsamhet och ett allmänt glatt humör som kan vara svårt att uppfatta som ett sjukdomstillstånd.

Depressionerna har inte alltid samma symtom som en vanlig depressionssjukdom. Man kan till exempel ha ett ökat sömnbehov och sug efter sötsaker. Ofta fungerar inte vanlig behandling mot depressioner. I stället måste man få medicin som stabiliserar stämningen.

Sjukdomen kan ibland förändras så att man snabbt pendlar mellan depression och mani. Om man har fyra eller fler episoder av mani eller depression under ett år kallas tillståndet rapid cycling.

Ibland är svängningarna ännu snabbare, och kallas då ultrarapid cycling. Det är vanligare hos kvinnor än hos män. Ofta måste en kombination av olika förebyggande mediciner användas för att man ska få kontroll över sjukdomen.


Bipolär kan undersökas via sjukhus, men det är svårt att kunna få igenom det. Man behöver egentligen inte bli diagnoserad för bipolär för att veta att man har det. Men det kan vara skönt att bli det för ökad förståelse i samhället, psykologer och medicinering. 


Fråga: Om jag sökt till vård? 

Svar: Nej, har funderat på det i några månader, dock har jag varit nere i depression och inte orkat göra något. Men det kommer snart, jag vill gärna ha hjälp så jag kan få kontroll över mig själv. Jag är helt okontrollbar och slänger oftast ut mig saker jag inte menar, får oftast andra människor som jag älskar att må dåligt och är faktiskt en rätt hemsk människa. 


Fråga: Hur bemöter man en person med bipolär? 

Svar: Av egna erfarenheter så är det bäst att inte binda upp sig på abonnemang (till exempel gym-kort, det suger...) När en människa med bipolär är i manisk fas så är det oftast lättare att komma överens och hitta på saker, oftast kan det bli lite mycket då denna maniska fasen inte håller föralltid, och därför tillägnas varje sekund av den till något roligt. När en människa med bipolär ligger i depression blir det oftast svårt att möta personen eller hitta på något. Oftast är det så att depressionen låter personen få sitta hemma och inte orka ta bussen till exempel, ibland måste ens vän gå hela vägen till mötes för att ägna en stund med sin vän. Att gå ut och gå betyder mycket till exempel. Att komma över och bara glo på tv eller ha något som är på hemmaplan är mycket uppskattande. Om man bestämt sig för att man ska umgås så behövs det ibland vara någon som kickar en i röven för att få igång en. Att man ibland måste komma hem till, till exempel mig,  att man måste dra ut mig från huset för att jag ska orka åka iväg. Men även det är väldigt uppskattande. 

 

Av Natalie - 12 juli 2015 23:53

Tjaaaaaaaa!! Igår så låg jag hemma och verklige tjocka mig! nej, inte riktigt. jag var faktiskt och boka tid till tatuering!!! Så på lördag ska jag tatuera mig! Wiho! Och sen var jag på väla och köpte pennor ^^ Men... sen har jag bara legat hemma och tjockat mig! Skulle egentligen på utgång men.... jag valde att sitta hemma på min feta röv, för att jag som är bipolär har sjuka jävla humörsvägningar periodsvis och nu är jag tyvärr inte på min maniska fas eller ännu bättre... Hypomanier... utan tvärtemot - Depression. Men det går över snart, annars får jag helt enkelt gå till doktorn. haha.

Menmen, så nu känns det bättre att sitta hemma och fokusera på livet. 

Tänkte att jag ska börja ta tag i körkortet ordentligt nu och göra 2 prov om dagen åtminstone och senare kanske ska jag börja med andra kapitell. 

imorgon ska jag faktiskt på körskolan och köra brombrom! och idag har jag repat och det har gått åt helvetet... 



Och dessutom så har mitt photoshop fuckat... :/ 


     


Av Natalie - 10 juli 2015 23:21

var och övningskörde idag, gick sådär... men aa... har bara läxor att göra...urk! 

menmen, drog och repa idag för att jeppe var tillbaka och grattis till oss, sångtext och en hel låt klar! Vi har typ tusen låtar men ingen text, tack vare mig! menmen, ska skärpa mig! 


nu har jag sovit lite och ska spela. 


 

Fråga mig

190 besvarade frågor

Få direkt inlägg?

Klocka

Presentation


Nattah Simonsen, 18 år. Fotar med min Canon 70D och ibland Canon 400D. Läser mitt sista år på LBS - media, och älskar att fota, mysiga kvällar och spela. Driver även företag med 2 andra tjejer, Dixie UF samt driver projektarbete under marknadsföring.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

översättning


Ovido - Quiz & Flashcards